L. casei minciunitas

3 Februarie 2011

Mi-a placut si m-a enervat in acelasi timp un reportaj de la Stirile ProTv de alaltaieri. Se numea „Alimente, nu medicamente” si vorbea despre producatorii de alimente care trec pe ambalaje sau in reclame promisiunea (sau „claim-ul”, in termeni mai de marketing), ca produsele lor au efecte benefice asupra sanatatii, gen „protejeaza inima”, „imbunatateste tranzitul intestinal” sau „ajuta sistemul imunitar”. Ei bine, se pare ca U.E. le-a interzis sa mai faca astfel de promisiuni si a dat foarte putine avize favorabile in acest sens.

Evident, unul din producatorii care abuzeaza cel mai mult de astfel de tactici, adicatelea Danone, l-a bagat in fata pe un director de comunicare cu o bonetica de plastic pe cap, in fata unei linii de productie, sa spuna ca, daca U.E. interzice sa scrii pe alimente ca ajuta sanatatea, atunci producatorii care se cazneau sa faca alimente bune n-or sa mai aiba niciun interes sa mentina calitatea. Ptiu, drace!

In traducere, daca Danone n-o sa mai aiba voie sa faca tot felul de reclame cu promisiuni mincinoase, ca pana acum, n-o sa se mai poata diferentia de alti producatori de lactate si o sa se dea cu fundu’ de pamant.

Ce-a comunicat Danone pana acum? Iaurt cu „bifidus esensis”, promovat de parca ar fi fost descoperit de Danone, cand aceasta este o bacterie cu care se fac toate iaurturile? Inventia „bifidus actiregularis” pentru iaurtul ala de te face sa dai din burta? Nici nu cred ca exista asa ceva. Actimel, cu asa-zisul ferment „L. casei imunitas”, care, in urma interdictiei autoritatilor in domeniu, a fost rebotezat „L. casei defensis” si a continuat sa promita ca protejeaza sistemul imunitar, desi niciun studiu independent (nu platit de Danone) nu a putut dovedi asa ceva?

Mai mult, acum noua reclama la Actimel (cea in care, in plina iarna, o familie iese „la picnic” in curtea inzapezita) se foloseste si de o tehnica de manipulare in toata regula. In momentul cand actorii vorbesc de Actimel, fac un gest ca si cum ar agita sticluta respectiva si se aude un sunet ca de clopotel. Prin difuzarea repetata a spotului, telespectatorii vor face o asociere intre sunetul respectiv si Actimel, chiar daca doar il vor auzi (de exemplu, daca sunt in dormitor si aud reclama la televizorul din sufragerie). In NLP, aceasta tehnica (asocierea intre un sunet/gest/imagine si un concept/emotie/gand) se numeste „ancorare” si poate fi folosita atat in scopuri bune (de exemplu, te ajuta sa te transpui rapid intr-o stare dorita), cat si ca o tehnica de influentare subtila a celorlalti.

Sigur ca nu doar Danone face acest lucru si intregul concept de reclama se bazeaza pe repetarea mesajului pana cand acesta ii intra bine in cap publicului, insa partea cu gestul si sunetul asociat cu iaurtul respectiv nu este de ignorat. Probabil pasul doi este sa se difuzeze astfel de reclame audio si in supermarketuri, la raftul cu lactate, iar cumparatorii sa fie influentati, fara sa-si dea seama, sa cumpere Actimel. Poate vi se pare exagerat ce zic, insa ganditi-va: cand esti la cumparaturi, de multe ori umbli absent printre rafturi si esti cu mintea semi-aiurea, ceea ce inseamna ca lasi „brese” prin care pot patrunde diverse sugestii (vizuale, auditive) pe care nu le bagi in seama dar care isi fac treaba pe tacute. Si pana la urma, nu as avea nimic impotriva sa mi se vanda chestii prin tehnici intortocheate de comunicare, dar sa nu mi se bage pe gat minciuni, nene!

Anunțuri

19 răspunsuri to “L. casei minciunitas”

  1. Zazuza said

    mda, in UK a fost un mare scandal cu danone si cu minciunitas asta. in Austria vad ca a disparut yakult (ceva similar actimel) de prin reclame. in schimb actimel beneficiaza de niste reclame foarte bine facute, daca e sa ne luam dupa manualul de marketing, dar ce pacat ca e o minciuna… astept cu incantare cand o sa ii dea afara cu prostiile si din Austria si ma mir tare ca nu s-a intamplat pana acum. ceea ce ma face sa cred ca au pile si fac lobby la nivel foarte inalt.

    • Gilda said

      Toate multinationalele au asa-numitii „corporate affairs managers” care cu asta se ocupa: lobby si influentarea diverselor autoritati, organizatii, comisii etc. Un caz celebru la noi este Gilda Lazar, fosta ziarista, acum „corporate affairs” la JTI, care a mers pana intr-acolo incat a publicat in revista Capital un articol in care se lua de o functionara publica, dandu-i si numele, care nu a vrut sa acorde nu stiu ce facilitati producatorilor de tigari. Cum ar fi sa avem toti posibilitatea sa publicam in ziare atacuri la persoana dupa cum ne convine? Cand am comentat negativ la acel articol, domnii de la Capital mi-au banat IP-ul si nici pana in ziua de azi nu mai am voie sa comentez acolo. =)) Asa stau lucrurile, cine are bani are voie sa zica orice.

      • Zazuza said

        mai grav mi se pare ca pe madama asta nu a sanctionat-o nimeni 😦

      • Gilda said

        Eu as zice ca nu pe ea ar fi trebuit sa o sanctioneze, ci pe publicatia care a acceptat sa-i publice articolul. Dar cine stie cati fumatori sunt la nivel inalt? 🙂

  2. mimi said

    Danone mi se pare cel mai ingrozitor iaurt posibil. Gustul chimic al produselor nu poate fi schimbat cu reclame.

  3. mimi said

    Cand am fost in toamna in tara am cumparat doar iaurt Panda (sau Big Panda, nu imi amintesc exact numele). Era f bun la gust 🙂

    • Gilda said

      Dupa mai multe incercari, eu m-am oprit la iaurtul Campina.

      • Mihaela said

        Un medic homeopat mi-a recomandat lactatele Covalact sau Lacta Giurgiu. In opinia acestuia, aceste fabrici sunt printre singurele care mai pastreaza retete simple si traditionale (spunea ca le-a vizitat pe majoritatea).
        Conform folclorului, pe poarta fabricii Danone nu intra niciodata materia prima – laptele, dar ies tone de lactate zilnic!

      • Gilda said

        Mihaela, merci de recomandare. Am mancat si Covalact si mi-a placut. Am auzit si eu niste „folclor” pe tema Danone, nu stiu in ce masura este adevarat, dar ideea e ca alte marci sunt mult mai bune si mai gustoase si nici nu promit cai verzi pe pereti. 🙂

  4. Zazuza said

    ceea ce mi se pare absolut debusolant la iaurturile astea e ca gustul este perfect unifomizat. am luat kefir si iaurt de la zuzu, si ce credeti? aceeasi consistenta, acelasi gust. parerea mea e ca ne vand aceeasi posirca ambalata doar diferit. trist. si lipsit de gust: la propriu!

    • Gilda said

      Asa este, am cumparat kefir, iaurt si sana de la diversi producatori si nu am observat nicio diferenta, decat una foarte slaba la consistenta produsului. Dar la gust nu.

  5. Lady Io said

    Eu merg in general pe Napolact.
    Apropo de uniformitatea gustului, am inteles ca e o singura fabrica de lapte care face mai multe marci cunoscute (Fulga si altele), care pentru publicul larg sunt diferite, insa in realitate au doar ambalajul si modul de adresare diferite.
    In privinta ProTV, era o vreme in care nu cred ca exista emisiune „Ce se intampla, Doctore?” fara sa se vorbeasca despre beneficiile iaurtului cu bifidus nush de care – evident era vorba despre Danone.

    • Gilda said

      Evident ca emisiunea respectiva era sponsorizata pe sest. Cat despre fabricile care produc pentru mai multe branduri, asa e, si sa nu uitam si varianta inversa, cand firme cunoscute isi comercializeaza produsul si sub marci „no name” la preturi mult reduse fata de cele branduite. De multe ori ma gandesc ca meseria pe care mi-am ales-o are o reputatie din ce in ce mai proasta (minciuna, manipulare etc.) 😦

      • TheNutz said

        meseria pe care ti-ai ales-o a avut o reputatie buna? sau se mintea si se manipula cu mai mult bun simt? 🙂

      • Gilda said

        Ha ha, lovitura sub centura, dar te inteleg. Intrucat cine se scuza se acuza n-o sa-mi apar meseria, dar o sa spun 2 lucruri: 1. nu toate companiile mint si inseala, unele chiar incearca sa-si tina promisiunile (de obicei cele mai mici si ne-multinationale) si 2. marketingul a evoluat in aceasta directie negativa din cauza disperarii cauzate de concurenta din ce in ce mai mare si de numarul imens de marci practic identice pe orice segment de produs; din pacate uneori nu mai ai ce element diferentiator sa gasesti si atunci inventezi „bifizi” si „casei”… nu ca ar fi ok sa faci asta.

      • TheNutz said

        sorry. a fost fara intentie.

      • Don’t worry, oricum nu ma simt cu musca pe caciula, eu incerc sa fiu cat mai etica. 😀

      • TheNutz said

        etica n-are nici o legatura cu morala.
        intr-o lume/industrie in care minciuna/manipularea este acceptata la scara larga nu e lipsit de etica sa faci la fel. 🙂 [nici eu nu sunt de acord, dar asa ne-au invatat la ASE 🙂 ]
        it helps? 🙂

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: